Korszaknyitó ragadozó: Ford Puma Rally1

Van abban valami különleges, hogy Malcolm Wilson csapata készült el először a jövő évi, teljesen új szabályrendszer szerint épített Rally1-es autóval, amelynek alapját ráadásul lecserélték: tíz év után „távozik” a Fiesta, a helyét pedig az új Puma veszi át.

Jóval a többiek előtt, már a Goodwoodi Sebességfesztiválon megmutatta 2022-es Rally1-es autóját, vagyis az új WRC-jét az M-Sport. A cég már hónapok óta építette azt a képet, hogy az utóbbi évek „elgyengülése” után az új generációs autóra mennyi időt, pénzt és energiát fordít, emiatt alig-alig tesztelt az aktuális autóval az elmúlt két szezon során, visszavágta a költségvetést, hogy mindent a 2022-től érkező új korszaknak szentelhessen. Többször is hangsúlyozták Malcolm Wilsonék, hogy a szabályváltozások utáni első évben ők mindig jók és nagy terveik vannak, szeretnének újra a vb-címért harcolni, toppilótát igazolni és bizonyítani, hogy az új autó ismét képes lehet arra, amire legutóbb 2017-2018-ban volt az elődje.

Nos, teljesen át is variálták a technikát, kezdve azzal, hogy a 2011 óta használt Fiesta helyett ezt most az új Puma formájára készítették. Az autót már 2020-ban elkezdték tervezni-fejleszteni és a szabályoknak megfelelően sokkal jobban hasonlít a Rally2-esekre: jóval kevesebb aerodinamikát engednek meg, a kormányváltó helyett újra hagyományos, szekvenciális ötsebességes váltó van a Pumában, aktív középső differenciálmű viszont nincs. A nagy különbséget természetesen a hibrid rendszer jelenti, amely akkora plusz teljesítményt adhat a szakaszokon belül, hogy az autók az ötszáz lóerőt is elérhetik, amikor használhatják a hibrid erőforrást is.

Az M-Sport Pumájában egyébként a nemrég bemutatott új Fiesta-motor szerepel majd a hibrid mellett és sok mindent a Rally2-es Fiestából emeltek át, illetve arra alapozták a fejlesztéseket. Nagy eltérés viszont az, hogy az új Rally1-esekben már nem utcai autóra épített karosszériákat kell használni, hanem egy speciális, a biztonságot mindenek fölé helyező karbon karosszériát – már a 2017-től mostanáig használt WRC-k is elindultak ebbe az irányba, az új Rally1-esek viszont már az alapvető szerkezetüket tekintve is mások, acélcsövekből összerakott keretre kellett őket felépíteni. A tervek szerint egyébként valamivel lassabbak lesznek ezek a leegyszerűsített autók a mostani WRC-khez képest, de nem sokkal, aszfalton, vagy viszonylag tempós, jó minőségű, száraz murván közel lesznek, viszont a trükkösebb, nehezebb körülmények között nem lesznek ekkora előnyben a Rally2-esekhez képest – nehezebbek lesznek, a plusz lóerőt csak néha használhatják, a középső differenciálmű és a más váltó itt hátrányt jelent a WRC-khez viszonyítva.

Az M-Sportnál mindig kérdés, hogy a Ford mennyi gyári támogatást ad a privát csapatnak, de Wilson szerint most komoly segítséget és forrásokat kaptak, úgyhogy ez nem lehet kérdés, most nem lehet az az érv, hogy nincs elég pénzük a fejlesztéshez.

Ami viszont a pilótákat illeti, hoppon maradtak: nagy neveket akartak igazolni, de Sebastien Ogier visszavonul, részmunkaidőben pedig marad a Toyotánál, Elfyn Evanst és Kalle Rovanperát szintén megtartja a japán-finn csapat, Ott Tanak és Thierry Neuville pedig a Hyundainál kötelezte el magát. Jelenlegi toppilóta így nem elérhető, úgyhogy az M-Sport részéről már szépítettek is a dolgon és úgy fogalmaztak, hogy a 2021-es felállásukkal is elégedettek lennének, de még azért nézelődnek, hogy van-e lehetőség erősíteni – Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen, Mads Ostberg, vagy Nikolay Gryazin is szeretne előbb-utóbb Rally1-es autóba ülni a jelenlegi Rally2 helyett, de ők már nyilván más szintet képviselnek jelen pillanatban, mint az Ogier-Evans-Rovanpera-Tanak-Neuville ötös.

A csapat mindenesetre továbbra is nyomul és minden jel arra utal, hogy komolyan gondolják az új érát, amit az autójuk bemutatásával is nyomatékosítottak – a Toyota és a Hyundai még nem tart itt, főleg a koreaiak vannak lemaradva. Toppilóta nélkül viszont nehéz lesz Wilsonéknak…

fotó: M-Sport

Related posts