Három gyártó érdeklődik a WRC iránt

Az Alpine, a Skoda és a Stellantis csoport is jelezte, hogy érdeklődne a rali-világbajnokság élvonalába való visszatérésre, ha a technikai szabályok nekik megfelelő irányba változnának.

A Citroen 2019-es távozása után a WRC élvonalában jelenleg két gyártó van jelen teljes elkötelezettséggel, a Toyota és a Hyundai, továbbá a Ford versenyautói félgyári formában az M-Sport által versenyeztetve. Az idei szezon elején debütált a Rally1 szabályrendszer, ami először írta elő ebben a szakágban a belsőégésű motor mellett az akkumulátorral támogatott hibrid hajtást is. A cél a fenntarthatóbb működés felé való elmozdulás mellett a gyártók elköteleződésének fokozása is volt. Az új szabályoknak köszönhetően a Hyundai és a Toyota biztosította az FIA-t a további részvételéről, a Ford pedig szorosabbá tette az együttműködését az M-Sporttal. Ez a szabályrendszer 2024 végéig van érvényben, de eddig nem sikerült új gyártókat megnyernie az FIA-nak. Mohammed ben Sulayem FIA-elnök egyik kiemelt célja, hogy a két és fél gyártó mellé több új szereplőt is sikerüljön elcsábítani.

Májusban, a Portugál Rali közben az FIA és a gyártók egy csoportja a WRC lehetséges jövőjéről tárgyalt. A Renault csoport az Alpine színeiben volt jelen. A francia márka vezérigazgatója – Luca de Meo – februárban úgy nyilatkozott, hogy a teljesen elektromos autókat kellene bevezetni a WRC legfelső szintjén. „Nagyon is érdekelne, hogy létrejönnek-e olyan feltételek, amik mellett részt tudnánk venni a rali-világbajnokságon. Őszintén szeretném, hogy teljesen elektromos autóval tudjunk majd csatlakozni, ami manapság nem lehetséges.”

Az Autosport.com oldalnak az idei szezon elején nyilatkozott Andrew Wheatley, aki az FIA rali szakágának igazgatói székét foglalta el: „2025-től várhatóan a jelenlegi Rally1 szabályrendszer továbbfejlesztett csomagjával megyünk tovább, akár a 80%-át is tovább vihetjük a mostani szabályoknak.” Egyes nyilatkozataiban viszont arra is utalt, hogy a teljesen elektromos hajtás nem jöhet szóba egyelőre ezen a szinten, de folyamatosan figyelik az összes lehetséges alternatív hajtási mód és az akkumulátor-technológiák fejlődését. Közben az FIA megtette az első lépéseket, mert a múlt heti Motorsport Világtanács ülésen jóváhagyta a teljesen elektromos Rally5e szabályrendszert. A Rally5 jelenleg a belépő szintet képviseli a szakágban használhatók autók között.

Egyes hírek szerint a Rally2 géposztályban egyik legerősebb autóval rendelkező Skoda élénken figyeli az eseményeket. A cseh gyártó szinte minden földrészen és bajnokságban képes volt már nyerni a Fabia típussal, ahogy a WRC2 futamokon is mindig esélyes a győzelemre. A Stellantis csoport is vizsgálja a helyzetet, mivel az Opel márkájukkal már most is üzemeltetnek egy teljesen elektromos kupát a német bajnokságban. Carlos Tavares, a csoport vezérigazgatója is lelkesen fordul az elektromos rali autózás felé: „Mindenkit meghívok, hogy nézze meg, mit hoztunk össze az Opel CorsaE autókkal Németországban! A kifejlesztett versenyautóknak márkakupát írtunk ki a nemzeti bajnokságban. Sok támogatást kapunk, egyre több autót futtatunk. Ha meg akarjuk csinálni, akkor meg tudjuk!”

Közben az FIA megerősítette, hogy a következő hetekben ismét tárgyalásokat fognak tartani a kulcsszereplőkkel, hogy ki tudják alakítani a WRC jövőjét. „A hibrid korszak sikeresen elkezdődött a rali szakágban is, ami lehetőséget ad arra, hogy tovább vizsgáljuk az új technológiákat és szorosabbra fűzzük az együttműködést a gyártókkal” – jelent meg az FIA közleményében. „Az FIA minden fontos érdekelttel tárgyalni fog, be fogja gyűjteni a javaslatokat és ötleteket, amikkel a rali különböző szintjein elérhető versenyautókra vonatkozó szabályokat fogja megalkotni. Kiemelt figyelmet fogunk fordítani a WRC2 osztályra, ahol ügyfél csapatok és versenyzők alkotják a mezőnyt. A WRC összes jelenlegi gyártója és autóipari csoportja részt fog venni a megbeszéléseken.”

A valósághoz hozzátartozik, hogy a hibrid szabályrendszer alapján épített Rally1-es autók még messze nem tökéletesek. Folyamatosak a hibrid rendszer meghibásodásai, Ott Tanak számára különösen fájdalmas volt, mikor verseny közben jött egy piros lámpa a hibrid rendszerből, ezért azonnal fel kellett adnia a futamon – kis idő múlva újraindította a rendszert, ami akkor éppen zöld jelzést mutatott, de ez nem változtatott azon, hogy kiesett. A nézők sem tudnak már úgy részt venni a futamokon, mint korábban. Ha egy autó kicsúszik és vissza lehetne tenni az útra, de piros a hibrid rendszer lámpája, akkor senki sem nyúlhat hozzá. Többször láthattuk, hogy a versenyzők maguk próbálják tolni vagy borítani az autójukat, de a nézőknek csak nézni volt szabad néhány méterre onnan. Az FIA és a nagy gyártók igazgatói optimisták az elektromos raliversenyzés jövőjével kapcsolatban, a versenyzők és a nézők meglehetősen szkeptikusak.

Related posts