Tiltott technológia: Gordon Murray T.50

Megmutatta magát a nagyvilág előtt a Gordon Murray Automotive szuperautója, mely a legendás McLaren F1 ihletésében készült el, és sok helyen már most minden idők legjobb – és egyik legdrágább – sportkocsijaként emlegetik.

Murray-t nem kell bemutatni az autósport rajongóinak, hiszen 1969-től 1986-ig a Brabham, 1987–1991-ig a McLaren csapat technikai igazgatójaként dolgozott a Formula–1-ben. Többek között az ő munkája volt a McLaren MP4/4-es versenyautó is, amely az 1988-as szezon 16 versenyéből 15-ön diadalmaskodott, és az első világbajnoki címéhez segítette hozzá Ayrton Sennát. Murray a motorsport után az utcai kocsik felé fordult.

Első rendszámos autója, a V12-es BMW motorral hajtott, középső vezetőüléssel rendelkező McLaren F1 újradefiniálta a szupersportautó fogalmát 1992-ben, mivel sem vezethetőségben, sem végsebességben nem volt párja, még a Porschék, Ferrarik, Lamborghinik között sem.

A Gordon Murray T.50 névre keresztelt jármű átszámítva több mint 900 millió forintba kerül majd, mindössze 100 darab készül belőle, ezért cserébe pedig egy 3,9 literes szívóbenzines V12-es motort kapunk, ami elektromos kiegészítők nélkül 663 lóerő teljesítmény leadására képes percenként, akár 11 500-as fordulat mellett, amihez az alig 1 tonnás autóba egy hatfokozatú kézi váltó került.

A jármű több tervezési sajátossággal is rendelkezik, így például a vezetőülése az autó közepén található, ezáltal 1+2 fő utazhat benne, a rendkívül áramvonalas megjelenés mellé pedig a jármű fenekén egy ventilátort rendszeresítettek, aminek az lesz a feladata, hogy a légellenállás csökkentésével javuljon a teljesítmény, növekedjen a leszorítóerő, valamint minimalizálódjon a fékút.

Az autó egyébként egyértelmű utalás a McLaren F1-re a buborék alakú üvegtető, az előretolt kabin, a tetőn lévő légbeömlő és a háromszög alakban elrendezett ülések miatt. Utóbbiak közül természetesen a vezetőé van középen és előrébb a másik kettőnél, hogy a vállak is elférjenek. A külső tükröket kamerák helyettesítik, hogy a kocsi ne legyen túl széles (1,85 m), vagyis manőverezhető legyen szűk helyeken is.

Related posts