Kiemelt futamot rendeztek Finnországban és Katarban, magyar autóval született Solberg-győzelem Norvégiában: ez történt az elmúlt egy hétben a rali világában.
A legfőbb eseményt Finnországban tartották, hiszen a korábban WRC-futamként is szereplő Arctic Lappföld Ralit rendezték meg északon. A havas versenyen részt vett a Toyota gyári csapata Elfyn Evansszel, valamint a Montét kihagyó, de a Svéd Ralira készülő világbajnokkal, Kalle Rovanperával is. A két pilóta között nem alakult ki igazán szoros küzdelem, Rovanpera ugyanis nagyon simán tudott Evans előtt autózni: az első tizenegy szakaszból kilencet is ő nyert, és Evans csak két rövid, szuperspeciál-jellegű pályán tudott minimálisan elé kerülni. A
futamgyőzelem azonban végül mégis Evansé lett, hiszen bár Rovanpera közel egy perccel vezetett az utolsó gyorsasági előtt, de ott megállt alatta a Yaris Rally1, így nem tudott célba érni.
Ez a futam hozta meg a Yaris Rally2 első győzelmét is. A Montén még nem volt esélye az új autónak a Citroenekkel szemben, havas körülmények között viszont nyerni tudott vele az Európa-bajnokságról jól ismert Mikko Heikkila. A finn pilóta végig nagy csatát vívott honfitársa, az RS Skodával induló Teemu Asunmaa ellen, de végül hét másodperccel legyőzte, ráadásul a top négy Rally2-es autóból három is az új Toyoták közül került ki.
Nem volt túl jó hétvégéje a Montén harmadikként záró, itt pedig szintén a Svéd Ralira tesztelő Nikolay Gryazinnak, aki a negyedik helyen haladt a Rally2-esek között, a futam feléig már fél perc hátrányt szedett össze, majd megadta magát a C3, így nem tudta befejezni a versenyt.
Loubet nyert, Al-Attiyah kiesett Katarban
Szintén kiemelt eseményt rendeztek Katarban, ahol a szokásos, minden évben tető alá hozott Qatar International Rallyt bonyolították le. Nasser Al-Attiyah ellenfelének ezúttal is három nemzetközi klasszist hívtak meg, Mads Ostberg már harmadszor tért vissza a sivatagi futamra, de itt volt az Africa Race-ről megérkező Pierre-Louis Loubet, valamint meghívták az Európa-bajnoki ezüstérmes Martins Seskset is.
Ő végül egy betegség miatt nem tudott elrajtolni, de Ostberg és Loubet nagy csatát vívott a régebbi fejlesztési Volkswagennel induló Al-Attiyah ellen. A katari a többiek gondjait kihasználva vezette is a futamot az első nap végén, ám este kiderült, hogy defektes kerékkel ért be a szervizparkba az egyik etapon, amit tiltanak a szabályok, így a helyiek szupersztárját a rendezők kizárták az eseményről.
Al-Attiyah másnap szuperralival visszaállt, nyert két szakaszt, de végül nem tudott célba érni, úgyhogy a Dakar-kudarc után ez a verseny sem a tervei szerint alakult. A győzelmet végül Loubet szerezte meg az RS Skodával, így 2019 óta először tudott nemzetközi raliversenyt nyerni a francia pilóta. A legjobb részidőket produkáló, de egy defekttel sokat veszítő, szintén RS Fabiával versenyző Ostberg szűk öt másodperc hátránnyal ért be másodikként.
Solberg-siker Norvégiában
Norvégiában már a bajnokság második futamát rendezték, a szintén havas Hadeland Ralin pedig a korábbi WRC-pilóta Henning Solberg diadalmaskodott. A norvég sikerben magyar érintettség is van, hiszen az idősebb Solberg a Topp-Cars Rally Team RS Skodájával tudott nyerni, ezzel pedig vezeti is a bajnokságot.
Svédországban szintén a bajnokság második futamát rendezték, és kettős Volkswagen-győzelmet hozott a havas verseny: Patrik Flodin nyert Dennis Radström előtt, míg a dobogó harmadik fokára Fredrik Ahlin állhatott fel egy Skodával. A tavaly a TRT Citroenjével induló, most viszont Skodára váltó Tom Kristensson a negyedik, a korábbi WRC2-es világbajnok Pontus Tidemand pedig csak a nyolcadik helyen ért célba.
Az észt bajnokság második futamát Gregor Jeets nyerte egy Skodával, az ír aszfaltbajnokság szezonnyitóját Keith Cronin húzta be egy Forddal Callum Devine Volkswagenje előtt, a francia kupa hétvégi 40 kilométeres futamán pedig Louis Constant Skodával ért célba leggyorsabban Nicolas Schifano Hyundai i20-asa előtt.
Végezetül pedig szóljunk a magyar határhoz legközelebb zajló eseményről, a romániai Kovászna Raliról, ahol a bolgár Georgi Yankov győzött egy Mitsubishivel, de több magyar indulónak is szurkolhattunk. Közülük a legjobb eredményt Vadmagyar érte el egy Subaruval, ő Bodnár Attilával az oldalán a harmadik helyen zárta az eseményt.
Tesztelt a Hyundai, jön a Dakar-Dacia
Egyéb híreink között meg kell említenünk azt, hogy bár a Hyundai nem indult a Lappföld Ralin, de Cyril Abiteboul csapata sem unatkozott, hiszen a Monte után két nappal már ők is havas teszten vettek részt. Egy-egy nap jutott Tanaknak, Neuville-nek és a szezonnyitójára készülő Esapekka Lappinak is.
Idén is a portugál bajnokságban indul Kris Meeke. A korábbi többszörös világbajnoki futamgyőztes tavaly ugrott be a portugál Hyundai támogatásával az elhunyt Craig Breen helyére, és idén ezt a programot fogja teljesíteni, a tervek szerint a teljes bajnokságban rajthoz áll.
Emellett pedig szintén a múlt héten történt egy fontosabb terepralis bejelentés is. A Dacia ugyanis bemutatta a már említett Nasser Al-Attiyah, és Sebastien Loeb 2025-ös autóját, a Sandrider névre keresztelt prototípus terepjárót, amellyel a jövő évi Dakaron, és a tereprali-világbajnokságon is indul majd a csapat. A háromezres V6-os motorral hajtott autót a Prodrive készítette és üzemelteti majd, de csak nyomokban hasonlít a privát csapat Hunterjére, sőt a Dacia ígérete szerint annak felmerülő gyengeségeit mind megpróbálták kijavítani. A futóműelemeket és a féltengelyeket is megerősítették, megújult a fékrendszer, új a váltó, más a súlyelosztás, és Loeb külön kérésére sokkal nagyobb a szélvédő, hogy jobban lehessen látni a dűnéket.
Ennyi volt a mai Ralihíradó, találkozunk legközelebb, addig is tekintsétek meg múlt héten indult ralis kibeszélő műsorunk, a Shakedown első adását, amelyben Vincze Ferenc kétszeres magyar bajnok és ERC-dobogós pilóta fejtette ki a véleményét a WRC aktuális ügyeiről. A műsort megtaláljátok YouTube-csatornákon, amire hasonló tartalmakért ne felejtsetek el feliratkozni sem. Jövő héten is jelentkezünk a rali világának legfrissebb híreivel, addig is szeressétek az autósportot!