Richard Burns Rally: Egy „játék” mind felett

Az elmúlt hónapok szimulátoros fellángolása miatt megkérdeztük hazánk egyik legnépszerűbb raliversenyzőjét, Hevesi Istvánt, hogy ő mivel játszik otthon – több mint tíz éve szimulátorozik, így erre a világra is bőven van rálátása.

„Többféle ralis játékot is kipróbáltam már az idők során, de azt kell mondanom, hogy mind gyerekjáték, egyet kivéve: a Richard Burns Rallyval úgy érzem, mintha tényleg élőben versenyeznék. Tetszik, hogy itt féktávot kell venni, ha megcsúszik az autó, akkor azt tényleg kezelni kell, tényleg úgy viselkedik, mint az életben. Ez az egyetlen ralis játék, ami élethű, a többinek nincs köze hozzá” – mondta Hevesi.

A Richard Burns Rally egy 2004-ben kiadott játék, ennek megfelelően grafikailag nem veheti fel a versenyt a modern társaival, az autó irányításának élethűsége viszont továbbra is összehasonlíthatatlanná teszi bármi mással. A fejlesztés természetesen folyamatos, sorra érkeznek a legfrissebb autók és rengeteg pályán csatázhatunk már – Magyarországon a Rallysimfans plugin (rallysimfans.hu) ad erre lehetőséget.

„Először én is csak kipróbáltam a játékot, aztán letettem, mert hogy ezzel nem lehet játszani. Aztán 2006-ban visszatértem és azóta itt ragadtam” – meséli Lőrincz László, a Rallysimfans.hu és a Rallysimfans plugin üzemeltetője. Ezen a pluginon keresztül rengeteg fejlesztés és frissítés érkezik a játékhoz folyamatosan és ezen keresztül lehet online versenyeket rendezni – több bajnokság is fut párhuzamosan minden évben. „2008 körültől dolgoztam be, főleg a weboldallal foglalkoztam eleinte, de aztán a pluginnal is egyre többet törődtem és most már jó pár éve én csinálom. Jelenleg összesen 317 különböző pályán lehet versenyezni (az alap játékban 37 van) és a különböző fizikákra tervezve rengeteg (a legújabb fizikára építve 79, az eredetire 120) autót használhatunk – gyakorlatilag ami számít a raliban, az itt megtalálható a legfrissebb WRC-ktől, R5-ösöktől és R2-esektől kezdve a régi A8-as autókon és WRC-ken át egészen mondjuk a Lada VFTS-ig, vagy a Trabantig. Ezeket nem mi fejlesztjük, én csak a kész verziót teszem be a mi rendszerünkbe.”

Most már több fizikát is használhatnak a versenyzők, a legfrissebb az NGP6-os modell, amely minden korábbinál élethűbb – egyelőre az eredeti fizikát sem sikerült megközelítenie más játéknak, ez a verzió viszont még annál is többet tud. Rengeteg paraméter került bele, a valós autók viselkedését modellezik a fejlesztők és most már a beállítási lehetőségek is ugyanolyanok, mint a valóságban – a legapróbb részletekig mindent lehet variálni például az autók futóművén és a változtatásokra úgy is reagál a technika, mint a valóságban.

„Ez azért van, mert ez nem játék, hanem egy kőkemény szimulátor” – mondja Vas Gábor, aki szintén évek óta segíti a Rallysimfans plugin működését és különösen az autók beállításaiba ásta bele magát, ennek érdekében egy Facebook-csoportot is létrehozott “RBR-Rallysimfans.hu Setups” néven. „Én azt mondom, hogy ezzel a szimulátorral konkrétan meg lehet tanulni autót vezetni, azt, hogy mire hogyan reagál az autó és aki ezen tanult, az az életben is jobban kezeli az esetleges veszélyhelyzeteket. Emellett műszakilag is nagyon komoly ismeretekre lehet szert tenni és szerintem a valóságban is fontos, hogy tudjuk, miben ülünk. Itt nem az a lényeg, hogy hogyan néz ki a játék, hogy milyen a látvány, hanem az, hogy konkrétan hogyan kell vezetni és hogy hogyan is működik az autó – aki valós szimulátorra vágyik, annak csak ezt tudom ajánlani.”

Gábor azt mondja, hogy ebben a játékban a mérnöki vénáját is kiélheti. „Amikor az RBR-t tervezték, akkor egyértelműen mérnöki aggyal, mérnöki gondolkodással álltak neki, nem az volt a cél, hogy egy könnyen játszható valamit adjanak ki. Ebben élhetem ki magam én is ezen a téren, mert bármit tekergetek az autón, az éppen olyan, mint a valóságban.”

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően már rengeteg mindent megtapasztalhatunk a bő másfél évtizede létező játékban – éjszakai mód, esős pályák, nedves pályák, különböző abroncsok, törésátvitel egyik pályáról a másikra, saját itiner készítésének lehetősége (!), a legújabb pedig a valós motorhangok használata.

„Ezeket komoly hangmérnöki munkával fejlesztik a valós autók hangja alapján és folyamatosan érkeznek is a frissítések, ez egy újabb óriási lépés előre” – árulja el Lőrincz László. Ezek mellett természetesen a pályák is készülnek, van, aki egy magyar ralipálya feldolgozásán is fáradozik. Persze ha valaki ért a programozáshoz és van kedve segíteni a Rallysimfans csapatának, azt örömmel fogadják – László és Gábor is társadalmi munkában, kedvtelésből, szabadidejükben dolgoznak azért, hogy működjön ez a közösség és egyikük sem programozó.

Apropó közösség: a Rallysimfans ugyan bő tíz évvel ezelőtt élte a virágkorát (2006-ban a cseh rendszerről leválva alapította meg az akkori magyar keménymag, most már közel tízezer regisztrált felhasználó van), de még most is többszáz aktív felhasználó űzi egymást a virtuális szakaszokon. Korábban komoly szponzorok által támogatott díjátadókat is rendeztek, de még ma is van olyan bajnokság, amely érmekkel és oklevelekkel díjazza a legjobbjait. Egyedülálló bajnokságnak számít a Daily Stages sorozat: automatikusan generálódnak a futamok minden nap, két szakaszt kell teljesíteni és a hét végén az összesített ponttábla alapján heti bajnokokat hirdetnek.

Maga a játék és a plugin használata pofonegyszerű: a Rallysimfans.hu-n minden kiegészítőt megtalálhatunk, de hamarosan elkészül és kiadásra kerül egy online telepítő is, ami az összes szükséges dolgot tartalmazza, minden módot, minden pályát, autót, magyar navigátorhangot, stb. Gábor egyébként is szívesen segít mindenkinek, ha bármilyen technikai fennakadása van, sokaknak oldotta meg már a problémáját távolról.

Hogy lehet-e ezzel a valós versenyekre gyakorolni? „Igen, ezzel abszolút lehet, sőt, szerintem csak ezzel lehet” – mondja Hevesi István. „Én régebben még a beállításokat is kipróbáltam itt, amit az igazi versenyautómra gondoltam, rugózást, kerékösszetartást, ilyesmiket, teljesen jók voltak az értékek. Én az itineremet is úgy írom nagyjából, ahogy ebben a játékban van – mert egyébként lehet saját itinert írt, ezt sem tudja más program.”

Hogy miért nem olyan népszerű mégsem jelenleg ez a program? Hevesi nem kertel: „A többi játékkal bárki azonnal tud menni, azoknak semmi közük a valósághoz, az autó viselkedése egyáltalán nem élethű. Azt megveszi egy gyerek, leül játszani és tetszik neki, hogy jó – a Richard Burns Rallyval nem ez a helyzet, mert nehéz vele menni, pontosan úgy, ahogy az életben is. Csak emiatt sokan azt mondják, hogy inkább nem erőltetik, mert nehéz. Szerintem az újgenerációs fizika még jobbá tette az RBR-t, nekem még a szívem is legalább úgy dobog egy verseny rajtjában, mint a valóságban…”

Az utóbbi hónapokban a Dirt Rallyval hoztak létre egy népes bajnokságot, de Hevesi szeretné, ha emellett lenne egy hasonló az RBR-rel is. „Duenék csinálták ezt a bajnokságot a Dirt Rallyval, ami nagyon jó, tényleg sokan mentek, de nagyon nincs köze a valósághoz. Rá fogom venni őt, hogy indítsunk egyet az RBR-rel is…”
Persze nem Hevesi az egyetlen olyan RBR-es, aki komoly eredményeket ért el a valóságban is: annak idején Ranga Péter, Csomós Miklós, vagy Géringer Zoltán is itt kezdte, Gyarmati Ariellel, vagy ifj. Ranga Lászlóval is rendszeresen lehetett találkozni a virtuális pályákon és a mai napig több, valóságban is versenyző pilóta, vagy navigátor rója itt a kilométereket.

És a végszó Hevesitől: “Ha valakinek nincs pénze élőben versenyezni, akkor versenyezhet a Richard Burns Rallyval. Ha valaki játszani akar, arra ott van a Colin McRae Rally, a Dirt Rally, a WRC-játék, bármi, azoknál nagyon szép a grafika. Az RBR nem játék, ez egy szimulátor. Aki ebben jó, az szerintem a valóságban is az lenne.”

Related posts