Csütörtök este két, sötétben teljesítendő gyorsaságival megkezdődött a Rali-világbajnokság új érája, bemutatkoztak a hibrid WRC-k, vagyis a Rally1-es autók. A szezonnyitó Monte-Carlo Ralin ez a bemelegítés is komoly feladatot jelentett, hiszen a két szakasz összesen szűk negyven kilométert jelentett sötétben a rendkívül nehéz és technikás pályákon – bár nagyrészt száraz aszfaltról beszélhettünk, de itt-ott egy-két fagyosabb részen is át kellett haladni.
Az új autók többeknek is problémát okoztak, leginkább a tavalyi szezonban élete első két abszolút győzelmét arató Kalle Rovanpera szenvedett: ő volt a leglassabb a csúcskategóriás autók közül, méghozzá annyira, hogy a második szakaszon már Rally2-es autók is elkapták. A finn pilóta saját bevallása szerint nem volt technikai problémája, egyszerűen nem érzett még rá az új Toyota egyensúlyára, egyszer meg is forgott, nagyon óvatosan ment a sötétben. Csapattársa, Takamoto Katsuta műszaki problémákkal bajlódott, különösen az első szakaszon voltak gondjai, úgyhogy neki sem kezdődött jól a Monte.
Oliver Solberg is forgott egyet, őt az hátráltatta, hogy nem hallotta rendesen navigátorát, így rengeteget bizonytalankodott, ami sok idejébe került. Csapattársa, a 2019-es világbajnok Ott Tanak számára ez a szezon is ugyanúgy indult, ahogy az előző kettő zajlott: technikai hibával. A hyundaios pilóta autója mindkét szakaszon motorproblémával küszködött, így egy nyolcadik és egy kilencedik időt tudott felmutatni – az észt versenyző az első szakasz céljában inkább nem is nyilatkozott… A Hyundai amúgy sem tűnt túl stabilnak, a csapat legjobbjának bizonyuló Thierry Neuville is komoly lemaradást hozott össze ezen a két szakaszon és csak hatodikként folytathatja – neki nem volt gondja, egyszerűen ennyit mert vállalni az i20-szal.
Nagyon versenyképesnek tűnt viszont a Ford új fegyvere, a Puma Rally1. A csapat mind a négy autója ott van a legjobb hétben és azért nem előrébb, mert Craig Breen évek óta nem indult a Montén és főleg a második szakaszon rendkívül óvatosan autózott, csak az itinerére hagyatkozhatott, így Neuville itt megelőzte. A Puma erejét viszont az jelzi, hogy a tavaly sokszor a mezőny hátsó részébe tartozó Gus Greensmith és Adrien Fourmaux is negyedik-ötödik időket autózott és ezeket a pozíciókat foglalják el az első nap után – különösen Fourmaux második szakasza volt meggyőző, ott abszolút a legjobbak közé tartozott.
fotó: Toyota Gazoo Racing WRC
A top háromban találjuk Elfyn Evanst, aki a második gyorsaságira nagyon összeszedte magát és egy nagyszerű idővel szakította le magáról az üldözőit, az első két pozícióban viszont a Monte két nagymesterét, az összesen 17 világbajnoki címmel és 15 Monte-győzelemmel rendelkező Sebastien Ogier-t és Sebastien Loeböt találjuk. Loeb tempóján is látszik, hogy mennyire jó a Ford, a Dakarról beeső legenda két második időt futott és sokkal versenyképesebbnek tűnik, mint a korábbi években a Hyundai WRC-jével, nem mellesleg pedig csapattársaihoz hasonlóan ő is dicséri a Pumát. A versenyt viszont az az Ogier vezeti, aki az első szakaszon Loeböt leszámítva félelmetes különbséggel osztott le mindenkit, majd a második gyorsaságit is megnyerte – ugyan az előző év végén visszavonult, de egyelőre olyan, mintha semmi sem változott volna…
A WRC2 értékelését a helyiek sztárja, Eric Camilli vezeti kilenc másodperccel a címvédő Andreas Mikkelsen előtt, a harmadik helyen pedig Stephane Lefebvre érkezik, miután az első szakaszon még másodikként záró Nikolay Gryazin megállt a pályán.
A Monte-Carlo Rali állása az első nap után:
1. Ogier/Veillas Toyota
2. Loeb/Galmiche Ford +6,7
3. Evans/Martin Toyota +11,2
4. Fourmaux/Coria Ford +17,9
5. Greensmith/Andersson Ford +21,9
6. Neuville/Wydaeghe Hyundai +28,5
7. Breen/Nagle Ford +29,2
8. Tanak/Jarveoja Hyundai +41,1
9. Katsuta/Johnston Toyota +48,2
10. Solberg/Edmondson Hyundai +58,8
11. Camilli/Roche Citroen (Rally2) +1:06,2
12. Rovanpera/Halttunen Toyota +1:08,8
13. Mikkelsen/Eriksen Skoda (Rally2) +1:15,3