Eléggé visszaütött a WRC új pontrendszere a Svéd Ralin, hiszen a futamgyőztes Esapekka Lappi a körülmények alakulása miatt akkora előnybe került már szombaton, hogy vasárnap már csak gurulnia kellett – így viszont a napi pontok közül csak egyet, a power stage-en megszerezhetőek közül pedig egyet sem gyűjtött be, hiszen semmit sem akart kockáztatni, mert csak a győzelmet akarta megszerezni.
Neki ez azért volt fontos, mert részmunkaidős pilóta, csak hat futamon indul idén, tehát a pontmennyiség neki kevésbé számít, az viszont fontos, hogy versenyt nyerjen, ha nyílik rá lehetősége – ebből viszont az a furcsaság sült ki, hogy ő futamgyőztesként 19 pontot szerzett, a második helyen záró Elfyn Evans 24-et, a harmadik Adrien Fourmaux és a negyedik Thierry Neuville 18-18-at, a pénteken kieső és csak vasárnap pontokat jegyző Kalle Rovanpera pedig 11-et.
A végeredményt és főleg a győzelmet botrányosan ledegradáló rendszer így ismét jóval hangosabb kritikákat kapott, mint a Monte-Carlo Ralin, amikor Neuville mindent elsöprő teljesítménye háttérbe szorította ezeket a hangokat.
„A Montén még jól sült el a pontrendszer, de itt tényleg nem. Az, hogy a verseny győztese öt ponttal kevesebbet kapjon, mint a második helyezett, az szerintem is nonszensz, változtatniuk kell a stratégián, mert így tényleg nem feltétlenül a győzelemért kell menni a pilótáknak” – mondta a Formula Shakedown című műsorunkban Vincze Ferenc kétszeres magyar bajnok és Európa-bajnoki dobogós pilóta, a Formula.hu raliszakértője.
Vincze is úgy érzi, hogy ezzel a rendszerrel létrehoztak egy jelentős problémát, ráadásul nem oldották meg az eredetit sem: az volt a cél, hogy vasárnap többen menjenek gyorsan és ne csak a célba érés számítson, de Svédországban ugyanúgy csak az a pár pilóta sietett az utolsó napon, aki extrapontokat akart gyűjteni, de többen ezúttal is csak a helyezést őrizték.
„Lappi egyáltalán nem ment gyorsan, neki a győzelem sokkal fontosabb volt, főleg a tavalyi év után, amikor többször is kiesett első-második helyről, többnyire saját hibájából. Most ezt nem akarta megismételni, így viszont nem nagyon kapott vasárnap pontot, nem kapott pontot a poweren, és például vasárnap többen között Fourmaux is csak tartani akarta a helyezését. Mások is így voltak – nem feltétlenül azt hozta ki a versenyzőkből a pontrendszer, hogy nyomják” – foglalta össze a véleményét a pilóta.