Egészen érthetetlen döntés után kell egészen érthetetlen rendszerben versenyezni idén a WRC-ben. Elfyn Evans rámutatott a probléma lényegére.
Drasztikus és rendkívül aránytalan változtatásokat eszközölt az FIA a Rali-világbajnokság 2024-es pontrendszerében. A kissé érthetetlen módosításokról a versenyzők is meglehetősen későn értesültek, nem vonták be őket a lebonyolítás átalakításába, és többen közülük hitetlenkedve fogadták, hogy mostantól tényleg ilyen szabályok mentén kell versenyezniük.
Eddig, hosszú évek óta a verseny végeredménye alapján osztottak 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és 1 pontot az első tíz helyezettnek, amihez a versenyek utolsó szakasza, az úgynevezett power stage részeredménye alapján kapott 5, 4, 3, 2 és 1 pontot az ottani első öt helyezett.
Vagyis a futamgyőztest elég magasra értékelték, de lehetett pluszpontokat szerezni a futam végén és azzal kicsit kozmetikázni a helyzeten, illetve mindenkit arra motiváltak, hogy be kell fejezni a versenyeket, mert a nullázás nagyon sokba kerül.
A problémát az jelentette, hogy vasárnap a párosok hagyományosan már csak gumit spóroltak és készültek a power stage-re, hogy ott szerezhessenek pluszpontokat, és az addig megrendezett aznapi szakaszok általában erről szóltak, néha elég extrém módon, és nem a versenyzésről.
2024-re viszont gyökeresen megváltozik a rendszer. Mostantól a vasárnapot teljes egészében külön kezelik majd, és a szombat esti eredmény alapján egyszer már osztanak pontokat, de csak azoknak, akik vasárnap befejezik a versenyt. Viszont nem az eddigi rendszerben, hanem szombat este az akkori állás alapján adnak 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2 és 1 pontot az első tíznek, vagyis alig lesz különbség a helyezések között. Viszont vasárnap csak az aznapi eredmények alapján kiosztanak további 7, 6, 5, 4, 3, 2 és 1 pontot az első hétnek (tehát aznap úgymond nulláról indul minden), és továbbra is kiosztják ugyanazokat a power stage-pontokat ugyanúgy, mint eddig.
Ez azt jelenti, hogy ugyan a futamgyőztes az lesz, aki vasárnap este az élen álló, de a verseny végeredményének nem sok köze lesz ahhoz, hogy ki hány pontot szerzett a hétvége során, és teljesen reális forgatókönyv az, hogy nem a futamgyőztes viszi haza a legtöbb pontot, sőt, papíron az is elképzelhető, hogy a versenyt megnyerő páros a top háromban sem lesz ezen a téren.
„Amikor először hallottam róla, egy kicsit sokkolt, és hitetlenkedtem. Ugyanis ez jelentősen leértékeli a futamgyőzelmet” – mondta Elfyn Evans, a Toyota sokszoros futamgyőztese és a tavalyi szezon második helyezettje a Dirtfish kérdésére.
„Most megtörténhet az, hogy a pilóta, aki a negyedik helyen zárja a versenyt, de jobb gumiválasztás elérhető számára az addigi munkája alapján vasárnapra, és azzal a három szakasszal több pontot szerezhet, mint az, aki egyébként megnyeri a futamot” – mutatott rá a rendszer fő problémájára a walesi pilóta.
„Számomra ez játék a sporttal, annak DNS-ével annak érdekében, hogy megpróbáljunk valami szórakoztatást kreálni. Én is támogattam, hogy valamit változtassunk azért, hogy izgalmasabbá tegyük a vasárnapokat, értettem a motivációt, de számomra ez a módosítás túl nagy lépés a probléma megoldására. És nem ezt kellett megoldani” – magyarázta.
„Vannak más dolgok, amiket meg kell oldani, nem a pontrendszer volt a fő probléma. Értem azt, hogy vasárnap gurultunk, de például csinálhattunk volna olyat, hogy mindenki kapjon négy új gumit a power stage-re, ez elég könnyű megoldás lett volna. Vagy ha akarjuk, akkor legyen minden vasárnapi szakaszgyőzelemért járhatna pluszpont, ettől már rögtön mindenki nyomni akarta volna, mert mindenkinek kellenek a pluszpontok” – vázolt fel működőképesebbnek tűnő alternatívákat.
„De az, hogy 12 pontot lehet szerezni vasárnap, egyszerűen leértékeli az egész hétvégi munkát. Hiába csinálsz fantasztikus futamot szombat estig, ha elrontod a gumiválasztást vasárnap reggel, a végén kevesebb ponttal mehetsz haza, mint az a srác, aki amúgy negyedik lett a versenyen. Egy ilyen futamgyőzelem nem fog futamgyőzelemnek érződni a végén” – folytatta Evans.
Ráadásul a problémát nem is oldották meg
Evans szerint ezzel az egész futam végeredményének leértékelése mellett nem is oldották meg az eredeti problémát, csak áthelyezték máskorra.
„Igazából a gurulás, óvatoskodás csak átkerül szombat délutánra. Eddig mindenki a power stage-re spórolt a gumikkal vasárnap nap közben, most pedig mindenki a teljes vasárnapra fog spórolni szombat délután, főleg akinek bármilyen apró kis problémája volt mondjuk pénteken. Szóval nekem ez csak elnyújtotta a problémát, ráadásul a pontozást extra bonyolulttá tette.”