Ha eredmény kell, Vincze Ferencet hívd: szinte példátlan stabilitással szállította őket idén és az elmúlt években is a friss kétszeres bajnok.
Vincze Ferenc 2016-ban még egy R4-es Mitsubishivel lett magyar bajnoki bronzérmes a nagyobb kategóriás, R5-ös autók között, majd 2017-től váltott ő is erre a technikára. Azóta a jelenlegi a hatodik szezonja a csúcskategóriában, mivel a 2021-es idényt kihagyni kényszerült, így érdemes áttekinteni, hogy milyen teljesítménnyel jutott el a második év végi aranyérméig.
A hat szezon alatt összesen 36 értékelt bajnoki futamon állt rajthoz, ha nem számítjuk azt a kettőt, amelyeket tragikus haláleset miatt megszakítottak, és nem ment végig – a 2020-as Miskolc és az idei Veszprém Ralit.
fotó: DanyikBence
A hat év alatt teljesített 36 futamból 32-t (!) befejezett, vagyis a rajthoz állásainak 88,8%-ában meglátta a célt, és a 32 befejezett versenye közül az összeset (!) a top ötben zárta. A négy kieséséből három műszaki hiba vagy defekt miatt következett, és a hat év 36 futama alatt egyetlen egy alkalommal, még a 2018-as Veszprém Ralin búcsúzott saját hibájából.
Már ez is egészen elképesztő statisztika (és jól mutatja a megbízhatóságot), de az is hasonlóan erős adat, hogy a 32 célba éréséből 29 (!) alkalommal dobogón végzett, tehát ha beért (és 88,8%-ban beért…), akkor csak háromszor fordult elő, hogy nem volt ott a top háromban – ebből egyszer egy defekt fosztotta meg ettől, egyszer egy megforgás, egyszer pedig szoros csatában lett negyedik. Vagyis a befejezett futamainak 90,6%-ában a dobogón zárt…
A hat év 36 futamából összesen tízet nyert meg, a teljesített szezonjai közül csak 2022-ben nem tudott futamgyőzelmet aratni, amikor sorozatban ötször lett második, amelyből négyszer a korábbi WRC2-es világbajnok Mads Ostberg előzte meg – összességében a befejezett futamainak 31,3%-án, tehát közel egyharmadán tudott győzni.
Mindezek után nem meglepő, de az év végi eredményekre sem lehet panasz: a hat szezonból kétszer lett bajnok, egyszer második Ostberg mögött, és háromszor harmadik.
A kihagyott 2021-es éve után pedig igazi bombaformában tért vissza: 2022–2023-ban eddig 11 futamot teljesített, mind a 11-et befejezte és mind a 11-szer dobogón zárt – kettőt nyert, hétszer lett második és kétszer harmadik ebben az időszakban.
Úgy tűnik, hogy ha valaki eredményt szeretne felmutatni, akkor Vinczét kell szerződtetni – a vele készített szezonértékelő interjúnk ezen a linken olvasható!
A statisztikák mellette szólnak
Mióta Vincze Ferenc R5-ös autóba ült, ő nyerte a legtöbb futamot a magyar bajnokságban: a 2017-es év kezdete óta mindenki más tíznél kevesebb sikernél tart. Ugyanebben az időszakban az általa kihagyott 2021-es évvel is övé a legtöbb szakaszgyőzelem (!) a magyar bajnokságban 113 leggyorsabb idővel, és övé a legtöbb élen töltött szakasz is 131-gyel – ezek is nagyon beszédes számok…