Győzhet-e az elektromos Audi a Dakaron? – előzetes

Az év első napján már startol is a Dakar Rali 2022-es kiírása: két hét alatt 12 szakaszt teljesít a mezőny, ahol az autósoknál és a motorosoknál is izgalmas és érdekes küzdelemre van kilátás.

Kezdjük egy fontos változással: a Dakar a 2022-ben induló Tereprali-világbajnokság része, egész pontosan a szezonnyitója lesz. Ez többek között azzal jár, hogy aki az egyik szakaszt nem tudja befejezni és így kiesik a versenyből, másnap visszaállhat a küzdelembe és a napi értékelés alapján vb-pontokat szerezhet – miközben természetesen a Dakar összetettjében már nem fog számítani az eredménye.

A 44. Dakar Rali – amelyet újfent, már harmadik alkalommal teljes egészében Szaúd-Arábiában fognak rendezni – január 1-jén rajtol, s január 14-ig, azaz szokás szerint két héten keresztül fog tartani. Ez idő alatt 12 rendes szakaszt, valamint az új év első napján egy rövid prológot teljesítenek majd az indulók, január 8-án pedig pihenőnapot tartanak. A legrövidebb szakasz az említett „nulladik” felvonás lesz a maga 19 km-s mért részével, míg a leghosszabb út január 5-én vár a mezőnyre, amikor 465 km lesz a mért szakasz. Az azt megelőző két nap egyébként úgynevezett maraton szakasz lesz, amelyek között nem megengedett a szerelés. A teljes mért táv 4258 kilométer lesz.

Az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó kategória természetesen ezúttal is az autósoké lesz, amely ráadásul egy érdekességet is felvonultat, hiszen megérkezik a mezőnybe az Audi, méghozzá egy elektromos hajtású versenygéppel. A Dakar egyik legfőbb kérdése, hogy miként fog teljesíteni az Audi, amely pilóták terén nem bízta véletlenre a dolgokat: őket fogja erősíteni a tizennégyszeres győztes címvédő, Stephane Peterhansel, a háromszor diadalmaskodó Carlos Sainz, valamint a WRX-ben, a DTM-ben és legutóbb a Pure ETCR-ben aratott sikerei révén univerzális versenyző hírében álló Mattias Ekström.

A legfőbb esélyesek közé kell sorolni újfent a Toyotát, mindenekelőtt a szintén háromszoros győztes Nasser Al-Attiyah révén, de náluk indul a 2009-ben diadalmaskodó Giniel de Villiers is. Érdemes lesz figyelni a Prodrive-ra is, amely három BRX Huntert állít csatasorba, a volánnál a legenda Sebastien Loebbel, a korábban két- és négy keréken is Dakar-győztes Nani Romával, valamint Orlando Terranovával. Érdekesség még, hogy 2022-ben az autósoknál indul a legismertebb hölgyversenyző, Laia Sanz is: az eddig motorral bizonyító spanyol egy Minit fog terelgetni a sivatagban.

S ha már szóba kerültek a motorosok: a KTM visszavágásra készül az utóbbi két kiírás során elszenvedett vereség után. Ehhez megszerezték a Hondától a címvédő Kevin Benavidest, valamint továbbra is ott van a soraikban a szintén magát Dakar-győztesnek mondható Matthias Walkner és Toby Price is. Az osztrákok ráadásul a hozzájuk tartozó másik két márkával, a Husqvarnával és a GasGasszal is képviseltetik magukat: utóbbi színeiben indul például a 2017-es versenyt megnyerő Sam Sunderland. Persze a Hondát sem kell félteni: ott lesz náluk a 2020-as győztes Ricky Brabec és a mindig versenygépes Joan Barreda, Pablo Quintanilla és Jose-Ignacio Cornejo. Emellett a Yamaháról sem szabad megfeledkezni: náluk Ross Branch, Adrien van Beveren és Andrew Short alkotja a gyári csapatot.

Ami a többi kategóriát illeti: a kamionosoknál ismét toronymagas favorit a Kamaz, őket erősíti a címvédő Dmitrij Szotnyikov, a két évvel ezelőtt nyerő Andrej Karginov, a háromszoros bajnok Eduard Nyikolajev, valamint a szintén esélyes Anton Shibalov. Az Iveco próbálhatja meg felvenni velük a versenyt, mindenekelőtt Gerard de Rooy alakulata, amelynek színeiben Martin Van Den Brink indul többek között, de említést érdemel Ales Loprais, aki egy Pragával száll versenybe, valamint a quadok között háromszor nyerő Ignacio Casale, aki pedig egy Buggyra volánjánál fog feltűnni. S ha már quadok: ott eléggé foghíjas lesz a mezőny, de a tavalyi győztes Manuel Andujar ott lesz az indulók között. Ellenben fellendülőben van az SSV- és a könnyű prototípusok kategóriája, ahol egyre több nagynevű versenyző méretteti meg magát.

Végezetül ejtsünk szót a magyarokról is. A motorosoknál ismét ott lesz a mezőnyben – méghozzá a szervizcsapat nélküli „Original by Motul” alkategóriában – a román színekben szereplő Gyenes Emanuel, valamint a vajdasági Saghmeister Gábor. A kamionosok között pedig két magyar indulót találhatunk Darázsi Zsolt és Szalai Norbert személyében. A Dakar Rali eseményeiről természetesen naponta beszámolunk majd a Formula.hu-n, a tv-ben pedig az Eurosport 1-en lesznek láthatók összefoglalók esténként.

Related posts