szerző: Rally Hungary
A három bajnokaspiráns, Łukasz Habaj, Chris Ingram és Alexey Lukyanuk is részt vett a 2019-es ERC sorozat
bajnoki címéről döntő Rally Hungary ma délutáni sajtótájékoztatóján – majd pedig a legjobb magyarokkal
együtt átgurultak a Nyíregyháza főterén felállított rajtdobogón és megcsillantották vezetési tudásukat a
8000 néző előtt megtartott rabócsiringi szuperspeciálon.
Utóbbi volt természetesen a nap fénypontja, hiszen a párhuzamos pályán elképesztő show-t produkáltak a
versenyzők – a leggyorsabb Alexey Lukyanuk volt, holtversenyben Vincze Ferenccel, aki tizedmásodpercre
azonos időt autózott, mint a címvédő orosz. A nézők rettentően élvezték a show-t, abszolút nem zavarta
őket sem a hideg, sem az évszakból adódó zord időjárás, a versenyzők pedig hálásak voltak a dugig tömött
domboldalak miatt, és igyekeztek látványosan közlekedni. A végén a nemzetközi promóter is gratulált a
látványos „bemelegítéshez”.
De menjünk sorban, lássuk először, hogy mi történt a sajtótájékoztatón!
Az Európa-bajnoki címvédő orosz Alexey Lukyanuk mindjárt szabadkozással kezdte a válaszadást arra a
kérdésre, milyen volt az eddigi szezonja és mit vár a hétvégétől. „Őszinte választ vártok? Annyit
elmondhatok, hogy az idei szezonunk egy kalap sz… volt, mindössze két problémamentes versenyt
produkáltunk, ezért komolyan meglep, hogy még mindig az első háromban vagyunk, és maradt esélyünk a
bajnoki címre” – mondta az orosz versenyző. Mert hiába volt 32 szakaszgyőzelme az idei szezonban, ami
jelzi, milyen gyors, a végén mégis csak a pontok számítanak.
A lengyel Lukasz Habajt mindenki a reggeli shakedown történéseiről faggatta, hiszen a lengyel rögtön a nap
elején árokba csúszott, és órákon keresztül nem lehetett tudni, hogy tudja-e folytatni a küzdelmet vagy
sem. „Épp most kaptuk az információt, hogy sikerült kihúzni az autót, és van rá esély, hogy megjavítják.
Szóval, fiúk, rossz hírem van!” – nézett körbe nevetve a sajtótájékoztatón Habaj. „Persze az időkorlát
fontos, mert ha holnap kezdenénk, addigra biztos kész lennénk vele. Egyébként semmi komoly nem történt,
egyszerűen kicsúsztam. Talán túl sok kockázatot vállaltam, lassabban kellett volna mennem. Nagyon
trükkösek a viszonyok, megkaptam az első figyelmeztetést. Ha folytatni tudom, megpróbálom nem
elkövetni ugyanezt a hibát.” Nos, a szerelői áldozatos munkájának köszönhetően estére kiderült, hogy
folytathatja: a rajtdobogón fülig érő szájjal gurult át. Még akkor is, ha a reggeli baleset azt jelenti, hogy a 17.
helyen startolhat.
A pontverseny jelenlegi éllovasától, Chris Ingramtől azt kérték elsőként, hogy mondja ki helyes kiejtéssel
Nyíregyházát. Nem sikerült neki! Hogy az Európa-bajnoki címet begyűjti-e Nyíregyházán, vasárnap estére
kiderül. „Nem érzem úgy, hogy jó szezon van mögöttem, meglep, hogy én vezetem a pontversenyt. Nehéz
volt ez az év, és örülök, hogy az utolsó néhány versenyem ilyen jól sikerült. Igyekszem higgadt maradni és
élvezni ezt a futamot. Fantasztikus verseny lesz, az biztos!” – mondta a brit, aki az ERC1 Junior bajnoki
címéről egy hajszállal maradt le. Akkor bosszankodott, most viszont új lehetőség előtt áll. „Kit érdekel a
junior bajnoki cím, ha megnyerhetem az abszolútot? – nevetett. – Ez a nagy cél, és ezért mindent meg is
fogok tenni. Két olyan riválisom van, akikre éveken át felnéztem, de remélem, hogy a mi nevünk kerül a
trófeára.”
A sajtótájékoztató végén mindhárom versenyzőt megkérdezték, vajon mi lehet a nyerő taktika a hétvégén.
Alexey Lukyanuk szerint nem lehet arra stratégiát kitalálni, hogyan együk meg a levest villával: „Óriási lutri
az egész, bármi megtörténhet. Elrajtolunk, aztán meglátjuk, hogy alakul.” Chris Ingram is azt emelte ki, hogy
erre a ralira nem lehet felkészülni: „Összpontosítani kell, kiegyensúlyozottnak maradni, amennyire csak
lehet, nem szabad túlzottan erőltetni. Azt fogom csinálni, amit egész évben is tettem.” Lukasz Habaj
taktikája a reggel történtek után érthető: „Szeretném túlélni, mármint befejezni. Nem figyeltem a ködre,
elvonta a figyelmemet az eső. Az biztos, hogy ködben nem fogok gyorsan menni, de ki tudja. A lényeg, hogy
ott legyek a végén.”
A külföldi versenyzők után a magyarok következtek a sajtótájékoztatón, az Európa-bajnokság két állandó
résztvevője, Herczig Norbert és ifj. Érdi Tibor, a tavalyi és az idei magyar bajnok, vagyis Hadik András és
Vincze Ferenc, valamint a mezőny egyik női versenyzőjeként Vogel Adrienn.
Abban mindannyian egyetértettek, hogy még ha van is tapasztalatuk a magyar pályákon, ez a verseny az
időjárás tekintetében bizony még őket is próbára teszi majd. Herczig tíz éve ezeken a pályákon szerezte
meg az első abszolút bajnoki címét, úgyhogy jó emlékei vannak, s szeretné gyarapítani őket az elkövetkező
napokban. Elérhető számára az év végi ötödik hely, de inkább arra koncentrál, hogy ezen a versenyen, hazai
közönség előtt megmutassa, mit tud.
Az újdonsült magyar bajnok, Vincze Ferenc lett az ötödik a kvalifikáción. Ő azzal a céllal érkezett
Nyíregyházára, hogy teher nélkül, felszabadultan autózzon, s talán egy kicsit többet kockáztasson, mint
általában, a pályákat látva azonban úgy döntött, talán változtatnia kell ezen a hozzáállásán, s jobb lesz az
óvatosság.
A top tízben még ott volt a tavalyi magyar bajnok Hadik András, az Európa-bajnokság másik állandó magyar
résztvevője, ifj. Érdi Tibor, valamint Turán Frigyes – ők a nyolcadik, kilencedik, tizedik rajthelyet választották
az esti ceremónián szombatra, amikor valójában elkezdődik a küzdelem.
Azt mindannyian leszögezték: már az első, bemelegítő napon kiderült, hogy a magyar nézők extra lelkesek,
és nagyon jó érzés előttük versenyezni.
S a hangulat az esti szuperspeciálon csak fokozódott. A gyönyörűen megvilágított pályán elképesztő show-t
láthatott a közönség – már ezért érdemes volt jegyet váltani a versenyre – pedig a java még csak ezután
következik.
RALLY HUNGARY, EB-FUTAM, NYÍREGYHÁZA
Szuperspeciál: 1. Alekszej Lukjanuk, Alekszer Arnautov (orosz, Citroën C3 R5) és
Vincze Ferenc, Igor Bacigál (magyar, Škoda Fabia R5) 1:53.1, 3. Mares, Hlousek (cseh,
Škoda Fabia R5 Evo) 0.2 másodperc hátárny, …6. Herczig Norbert, Ferencz Ramón
(magyar, Volkswagen Polo R5) 1.5 mp h., …8. Klausz Kristóf, Csányi Botond (magyar,
Ford Fiesta R5) 2.5 mp h.