Nagy fejlesztéssel készül a Toyota

Az előző szezon második felében a riválisok (és a szakaszeredmények) szerint már a Toyota volt a WRC leggyorsabb autója, a Yaris bombaerős motorral rendelkezett, megfelelően tapadt, így gyakorlatilag a hajrában már az i20 WRC-t és a Fiesta WRC-t is maga mögé utasította. A motor már a 2017-es debütáláskor is jól sikerült, de egy hosszabb fejlesztési folyamat végén, 2018 közepén homologizálták az új verziót, ami annyi plusz teljesítményt jelentett, hogy az erősorrendben az élre kerültek – Sebastien Ogier és Thierry Neuville is többször utalt a GPS-adatokra, amelyek egyértelműen megmutatták ezt.

A motor a nagy lóerő mellett vezethetőségben is sokkal kezesebb lett, jóval mélyebben adta le a nagy nyomatékot, így pedig főleg a lassú részeken komoly előnyt jelentett a pilótáknak, sokkal simábbá, hatékonyabbá váltak a kigyorsítások. Az erőforrást egyébként nem Tommi Makinen és finn csapata csinálja, hanem a Toyota gyári alakulata “faragja” Kölnben – 2019-re azonban érkezhet Makinenék nagy dobása is, a hajtásláncot érinti.

Makinen arról beszélt, hogy a homologizációs szabályok miatt nagyon meg kell gondolni, hogy a hajtásrendszerben mit és mikor fejlesztenek, ők pedig eddig ezt nem kapkodták el: már 2017-ben nekiálltak egy szerkezeti változtatásnak, amelyet eddig nem mutattak be, csak tesztelték, tökéletesítették. Most viszont már közel állnak ahhoz, hogy homologizálják: teljesen megújul az első és a középső differenciálmű és a tervek szerint még sokkal nyomatékosabbá, vezethetőbbé válik ettől a Yaris WRC, amelynek főleg a murvás szakaszokon lesz majd hozadéka. Aszfalton a nyers motorerő így is komoly előnyt jelent számukra, ráadásul érkezik egy aerodinamikai frissítés is az autóra, a jobb hűtés és a jobb tapadás reményében.

Egy gyenge pontja mégis van a Yarisnak, ez pedig a sebezhetőség: az előző szezon végén kétszer is nagyon fájdalmas technikai hiba vetette vissza Ott Tanakot, gyakorlatilag ezen múlt a világbajnoki cím – a hűtő és az autó eleje túl könnyen sérül, ezen változtatniuk kell. Van olyan csomagjuk, ami extra védelmet biztosít, csak ez a tempó rovására megy: ezt láthattuk Törökországban, amikor a négy autó közül a Toyota volt a leglassabb, de csak az bírta ki a brutális pályákat, így végül nyerni tudott.

A Hyundai már az előző év végén bevetette az új motorját, Neuville-ék nem kapnak friss erőforrást, a Ford fejlesztése pénz nélkül aligha lesz igazán hatékony, míg a Citroennél komoly gondokat kell megoldani – előzetesen így mindenképpen az újabb nagy fejlesztéssel támadó Toyota tűnik a legesélyesebbnek 2019-ben.

fotó: Toyota Twitter

Related posts