Dakar 2025: Program, esélyesek, magyarok

Rövid összegzés a pénteken elrajtoló 2025-ös Dakar Rali legfontosabb tudnivalóiról: menetrend, esélyesek, magyar indulók egy helyen.

Nem kell sokat várni 2025 első igazán nagy autósport-eseményére, hiszen január 3-án, pénteken elkezdődik az idei Dakar Rali.

A sivatagi száguldás 47. kiadását ezúttal is Szaúd-Arábiában rendezik, immár hatodszor hozzák tető alá ebben az országban, és ahogy az utóbbi három esztendő mindegyikében, úgy most is a világbajnokság szezonnyitója is lesz egyúttal.

Program, menetrend

A program pénteken a prológgal veszi majd kezdetét, amikor egy 29 kilométeres etapot kell majd teljesíteni, ami még nem számít bele a versenybe, a rajtsorrendet viszont meghatározza. Szombaton aztán egy 412 kilométeres hurokszakasz következik, majd vasárnap és hétfőn jön a tavaly debütáló 48 órás szuperszakasz.

Ennek az a lényege, hogy egy szakasznak minősül, de két nap alatt kell teljesíteni, vagyis az első nap végén egy meghatározott időben mindenkit beirányítanak a legközelebb felállított táborhelyre, amelyből természetesen jó pár található majd a sivatagban, és ott kell tölteni az éjszakát a sátrakban. Az autókon, motorokon csak a versenyzők dolgozhatnak, és csak azzal, ami ott van náluk, vagyis a csapatok nem nyúlhatnak hozzá a versenyeszközökhöz. Másnap aztán az összesen 965 kilométeres távból fennmaradó részt kell teljesíteni, és az így összeadott idő alapján áll fel a szakasz sorrendje.

Tavaly ez a 48 órás etap sorsdöntőnek bizonyult, de akkor a program közepén helyezkedett el, most viszont már a második-harmadik napon meghatározhatja a folytatást.

Kedden, szerdán és csütörtökön is lesz egy-egy, 400 kilométernél hosszabb szakasz, majd jövő pénteken érünk el a pihenőnapig, és ezzel a verseny feléig. Szombattól aztán újraindul a száguldás, és bár az utolsó három nap már rövidebb etapokat tartalmaz, de így is kőkemény, sokak szerint a valaha volt legkeményebb Dakar vár a mezőnyre, és a két hét alatt összesen több, mint ötezer versenykilométert kell teljesíteni.

 

Kik indulnak, kik az esélyesek?

Ami a mezőnyt illeti, talán minden korábbinál erősebb csoport várható, legalábbis a legnagyobb érdeklődésre számot tartó autósoknál. A tavalyi győztes Audi ugyan már nem lesz ott a mezőnyben, de megérkezik helyette a Ford, amely a 2024-ben negyedik sikerét arató Carlos Sainzot, illetve Mattias Ekströmöt is megszerezte az Auditól, de Nani Romával egy másik korábbi győztes, illetve Mitch Guthrie révén egy autósok között újoncnak számító pilóta is tagja a csapatnak.

A Prodrive megteszi az előrelépést, hiszen idén már a Dacia gyári projektjét szolgálja ki a társaság. A gyártó az első Dakarjára készül, de Marokkóban, októberben kettős győzelemmel debütált a vadonatúj Sandrider, így van okuk a bizakodásra. Az utóbbi három év világbajnoka, és a Dakar történetének második legeredményesebb versenyzője, Nasser Al-Attiyah mellett Sebastien Loeb, és a T3-as kategória tavalyi győztese, Cristina Gutierrez vezeti majd az autókat.

A Toyota mindig esélyesnek számít, így lesz ez most is: fejlesztettek a Hiluxon, a fiataljaik már tapasztaltabbak, mint korábban, így velük mindenképpen számolni kell, ráadásul a vb-ezüstérmes Yazeed Al-Rahjira is figyelni kell, bár ő ezúttal sem a gyári csapattal indul.

Szintén komoly formáció alakul a Mininél, amely még tavaly ősszel adott ki egy jelentősebb fejlesztést az autójához, és októberben, Marokkóban bizonyította, hogy képes a győzelemért harcolni – főleg a riválisoktól elcsábított pilótákkal, mint Guerlain Chicherit, vagy a tavalyi Dakar-második Guillaume de Mevius.

Az esélyesek természetesen a szokásos nevek, Al-Attiyah és Loeb a Daciával, valamint Sainz a Forddal, a mezőnyben viszont idén már nem lesz ott a verseny történetének legsikeresebb pilótája, Mr. Dakar, vagyis Stephane Peterhansel, aki az Audi-projekt végeztével visszavonult. Ennek ellenére talán minden idők legerősebb autós mezőnyét látjuk majd, lesz 20-25 olyan páros, akik magas színvonalat képviselnek, és akár a dobogóért is harcban lehetnek, közülük 8-10 a kár a győzelemért is mehet.

A motorosok között a Hero, a KTM és a Honda lehet a fő esélyes, a legnagyobb nevek pedig ezúttal is ott lesznek, mint például a tavalyi Dakar-győztes Ricky Brabec, a regnáló világbajnok Ross Branch, Daniel Sanders, Pablo Quintanilla, Bradley Cox, Skyler Howes, Jose Ignacio Cornejoo, Sebastien Bühler, Adrien Van Beveren,  Tosha Schareina, Mason Klein, vagy éppen Kevin és Lucho Benavides.

Összesen egyébként 353 jármű nevezett az idei Dakarra, ebből 136 motor, 67 autó, 54 T3-as Challenger, 51 T4-es SSV, és 45 kamion, valamint lesz 95 jármű a Dakar Classic értékelésben is. Változás, hogy ebben az évben a quad kategóriát már nem írták ki.

 

Magyar indulók

Ami a magyarokat illeti, csak a kamionosok között szurkolhatunk honfitársainknak. A tavaly 15. helyen végző Qualisport egysége ezúttal is ott lesz a viadalon, a 617-es számú sárga Scaniában 2025-ben is Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László foglal majd helyet.

Rajtuk kívül Darázsi Zsolt fogja vezetni a Team SSP 631-es MAN-jét egy francia és egy orosz társával, míg a csapat másik kamionját Szalai Norbert kormányozhatja majd, és ebben a 645-ös MAN-ben Tagai Róbert fog navigálni.

Related posts