A Hyundai WRC-sztárja szerint az F1 nagyon drága sport, az emberek pedig szeretik követni az igazán drága dolgokat.
Finoman fogalmazva sincs túl magasan a Rali-vb promóciós megítélése több okból sem, miközben az F1 például szárnyal – erről kérdezte a DirtFish Ott Tanakot, a Hyundai klasszis WRC-pilótáját, 2019 világbajnokát.
Az észt versenyző szerint a pályaversenyzést nyilván egyszerűbb reklámozni és eladni, rövid ideig kell egyetlen helyre terelni a nézőket, ami jóval könnyebb feladat, mint három-négy napon keresztül egy több száz négyzetkilométeres területen megcsinálni ugyanezt.
Ezzel együtt ő maga is követi a száguldó cirkuszt:
„Nézem az F1-et, az utóbbi években egyre több technikai információ elérhető, ami érdekessé teszi. És hát mindig vannak konfliktusok, azokra van szükségünk, azokból lesznek a sztorik… nyilvánvalóan nagyon drága sport, az emberek pedig szeretik követni a nagyon drága dolgokat” – mondta mosolyogva Tanak.
Azt a felvetést viszont tompította, hogy a WRC-pilóták dolga nehezebb az F1-es versenyzőkénél, ezért nagyon aránytalan, hogy mennyivel kisebb figyelmet kapnak:
„Nem mondanám, hogy az F1-es pilóták dolga olyan könnyű lenne, ott is van kockázat, és minden körre nagyon oda kell figyelni egymás után. Oda is kell az alázat, én nem tudnék másfél órán keresztül ugyanazokban a kanyarokban ugyanúgy elfordulni, nagy koncentráció kell hozzá, és szerintem másfajta embert igényel az a fajta versenyzés. A raliban mindig új szituációkat kell megoldani, az érzéseid, az ösztöneid alapján vezetni. Ez egy nagyon más sport” – tette hozzá az észt versenyző, aki eddig a negyedik helyen áll a 2024-es pontversenyben.
A jövő kérdéses
A WRC következő éveit egyelőre hatalmas kérdőjelek övezik: az idei évre bevezetett új pontrendszerrel nagyjából senki sem ért egyet (a legutóbbi futamot kibeszélő Formula Shakedownban is részleteztük, hogy miért), de az autók technikai szabályzatát is teljesen átalakítanák az illetékesek, hogy több gyártót hozhassanak be a sportágba.
A jövő kapcsán felmerülő tervekkel viszont közel annyira nem értenek egyet a szereplők, mint a pontrendszerrel – egyelőre arról született döntés, hogy 2025-re kiveszik a hibrid rendszereket a Rally1-es autókból és a mostani Rally2-esek megpróbálják közelebb húzni a csúcskategóriához, 2027-től pedig teljesen új útra szeretnék terelni a világbajnokságot.
De hogy milyen szabályrendszer szerint, milyen gyártókkal, milyen szereplőkkel, az egyelőre a levegőben lóg…