A nyolcszoros világbajnok nyert, a címvédő bekísérte: kettős Toyota-sikert hozott a legendás WRC-futam.
Ezen a hétvégén rendezték a 2023-as WRC-szezon első futamát, a legendás Monte-Carlo Ralit. A szokás szerint csütörtök estétől vasárnap délutánig tartó versenyt az első perctől az utolsóig a csak részprogramot, nem teljes szezont teljesítő Sebastien Ogier uralta: a szakaszok túlnyomó részét megnyerte, péntek délre jelentős előnyt épített fel magának, onnantól pedig csak azt menedzselte a folytatásban – írta a Formula.hu.
Ugyan szombat este a világbajnoki címvédő Kalle Rovanpera egy óriási szakasszal látótávolságon belülre került, de Ogier vasárnap reggel válaszolt, és összességében végig ésszel, a korán megszerzett előnyét beosztva vezetett, és a 2021 végi visszavonulása ellenére ugyanolyan dominanciát mutatott, mint legszebb éveiben. A nyolcszoros világbajnok kilencedik alkalommal nyerte meg a legendás Montét.
A második helyre Rovanpera jött be, így a gyártók között kettős győzelmet könyvelhetett el a címvédő Toyota. A finn kicsit gyengébben kezdte a futamot, de péntek délután emelt a tempóján, megelőzte Thierry Neuville-t, és végül ő lett a legjobb azon pilóták közül, akik teljes szezont teljesítenek – ugyan Ogier nyert, de mégis Rovanpera várhatja a legjobb helyzetből a svédországi folytatást.
A dobogó alsó fokára Neuville jött be a Hyundaijal, ő volt az egyetlen, aki képes volt néha megszorítani a Toyotákat ezen a hétvégén. A belga két gyorsaságit is megnyert, és itt-ott kockázatot is vállalt a jó eredmény érdekében, két kisebb-nagyobb hibát is elkövetett, de így is odaért a pódiumra, ami most a maximumot jelentette számára. A Hyundai vele elégedett lehet, a többiekkel nem: az aszfaltmenő Dani Sordo hetedik, az új igazolás Esapekka Lappi pedig egy csalódást keltő nyolcadik helyet hozott csak, a tempójuk nagyon messze volt az élmezőnytől.
Elfyn Evans lett a negyedik, aki eleinte Ogier egyetlen kihívójának és közeli riválisának tűnt, de pénteken kapott egy defektet, amellyel visszaesett, és végül nem tudott felzárkózni a dobogóra.
Ötödik hellyel tért vissza az M-Sporthoz Ott Tanak. A 2019-es világbajnok két év Toyota és három év Hyundai után igazolt vissza korábbi csapatához azzal a céllal, hogy újra felemeli a sereghajtót, de elsőre nagyon messze volt ettől. A Puma több technikai hibát is produkált, amellyel időt veszített, az hamar kiderült, hogy a top négy önerőből elérhetetlen, így nem is sietett. Cak a power stage-en tette oda magát, az viszont biztató a Ford számára a folytatásra nézve: az észt klasszis a második időt autózta négy pluszpontért.
A power stage-et egyébként Rovanpera nyerte, Tanak mögött pedig Evans, Neuville, Ogier volt a sorrend.
A WRC2 értékelését ugyanúgy uralta Nikolay Gryazin, mint a WRC-t Ogier: a Toksport új Skodájával induló pilóta elképesztő tempót diktált, és az is belefért neki, hogy szombat este kapott egy defektet. Vasárnap ő is csak menedzselte a megmaradt előnyét, a power stage-et is óvatosra vette, így végül 4,5 másodperces előnnyel megnyerte a versenyt, tökéletesen kezdte a szezont. A második helyre Yohan Rossel hozta be a Citroent, ő nyert a power stage-et is, míg a dobogó alsó fokára a spanyol Pepe López állította fel a Hyundait.
A szezon februárban a versenynaptár egyetlen havas futamával, a Svéd Ralival folytatódik majd.
A Monte-Carlo Rali végeredménye:
1. Sebastien Ogier, Vincent Landais Toyota GR Yaris Rally1
2. Kalle Rovanpera, Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 +18,8
3. Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe Hyundai i20 Rally1 +44,7
4. Elfyn Evans, Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 +1:12,4
5. Ott Tanak, Martin Jarveoja Ford Puma Rally1 +2:34,9